20. September 2019 - 10:55 Uhr

Classic Bugs - Auren, Itemsets, Fische und tote Jäger!

In den letzten Tagen und Wochen haben einige Mitglieder der Classic-Community zusammen mit den Entwicklern diverse mehr oder weniger unschöne Bugs untersucht, um ihre Ursache herauszufinden. Dazu gab es einige größere Blueposts mit Erklärungen und Zusatzinformationen. Folgend haben wir euch diese einmal aufgelistet und kurz zusammengefasst, damit ihr auf dem aktuellen Stand der Dinge seid.


Buffs verschwinden & Attribute zählen nicht

Bisher wird das wohl den wenigsten passiert sein, aber einige Spieler, die bereits im Endgame unterwegs sind, haben festgestellt, dass bestimmte Buffs auf einmal deaktiviert werden. Es ist ja bekannt, dass ein Debuff-Limit von 16 in Classic existiert. So etwas gibt es auch für Buffs, aber das liegt bei 32 und kann nur schwer erreicht werden. Wo liegt also das Problem? Neben Buffs und Debuffs gibt es noch eine dritte Kategorie der sogenannten Auren: passive Verstärkungen. Darunter fallen dann Rassenboni oder die Attributsboni von Ausrüstung.

Wie nun herausgefunden wurde, sind einige Itemeffekte falsch kategorisiert und als normale Buffs gekennzeichnet, die allerdings nicht in der Buffleiste selbst auftauchen. Wer also genügend dieser falschen Effekte hat, der kann sehr viel einfacher das Limit von 32 Buffs auf dem Charakter erreichen. Übrigens, die passiven Verstärkungen haben auch ein Limit, was aber sehr hoch ist und schätzungsweise nicht erreicht werden sollte. Lustigerweise ist den Entwicklern beim Testen das aber gelungen, indem sie sehr unübliche Klassenbuilds ausprobiert haben. Deshalb wurde das Limit nun noch etwas höher gesetzt und die falschen Kategorisierungen werden ebenfalls geändert. 

Das nächste Problem betrifft Setboni! So ist einigen Spieler aufgefallen, dass bestimmte Attribute, die sie durch Ausrüstung bekommen sollten, nicht aktiv sind. Das betrifft vor allem zusätzliche Trefferwertung, die ja ziemlich wichtig ist. Wie kommt es dazu? Wenn Setboni von Ausrüstungssets den gleichen Bonus bringen, wie ein normales Rüstungsteil, wird dieser überschrieben statt hinzuaddiert. Das passiert jedoch nur, wenn der Setbonus aktiv wird, nachdem das normale Rüstungsteil bereits angelegt wurde. Andersherum gibt es keine Probleme! Also erst das Set anziehen und danach andere Items. Eher unschön, deswegen gibt es dafür bald einen Hotfix!
 Buff Cap and hidden Auras 
Thank you for the report! Since you posted this, we've been investigating, and following the community discussion around buff limits and missing hit chance bonuses, so I wanted to take a few minutes to post about this, and clarify what's going on. It turns out that there are three related issues here, which made it hard to track down exactly which reports are related to which issue.

To make sense of this, I first want to talk about auras. Auras are the system that tracks persistent effects on your character, such as changes to their stats, health, critical strike chance, etc. Auras are actually divided into three distinct categories: helpful, harmful, and passive. Players are most familiar with the “16 debuff limit” which refers to the 16 available harmful aura slots. There's a similar bank of 32 “helpful” auras, which includes things like Power Word: FortitudeSongflower Serenade, or Rallying Cry of the Dragonslayer. And lastly there are passive effects, which include things like racial skill bonuses, or benefits gained from gear.

One confusing distinction is on “benefits from gear.” If a benefit is built into the gear, such as Wyrmhide bracers having “Increases your chance to hit by 2%” then that counts as a Passive aura, and does not consume one of your “buff slots.” However currently gear enchantments like “Greater Stats” count as Helpful auras, and do consume one of your buff slots, even though they have no visible display in your buff frame. Some players have pointed out a suspicious patch note in 1.12.1 referring to making enchantments on gear count as passive, and that clue was incredibly helpful. We found an old entry in our bug-tracking system recording a designer fixing that behavior for Burning Crusade, but the subsequent notes on that bug show that the fix was pushed live in 1.12.1. We followed that lead and did find that change in our data archives, so we'll develop a fix for that, and mark most of the item enchantments as passive in an upcoming hotfix.

That brings us to the second issue, which is that Passive auras can also reach a limit. The limit is much higher, and we don't believe it will ever be reached in practice, but while we were investigating these issues, we did find that we were able to reach the Passive aura limit if we did some truly ridiculous behavior, including making the world's worst talent build. Because of that discovery, and the fact that we're about to classify item enchantments as passive, we're going to increase the limit for passive auras. Some of you might be thinking that this limit on passive auras is why you weren't getting all the +hit bonuses you were entitled to, and at first we thought so too, but the level of ridiculousness needed to actually trip the passive aura limit made us suspicious. It didn't seem likely enough to explain the number of player reports we were seeing, so we kept digging.

The third issue we found, which actually explains your lost +hit bonuses, is actually a bug in Item Set bonuses. Set bonuses that have the same benefit as item effects are actually overwriting the identical item effect, but only if the set bonus is gained after the matching item is equipped. An example is the Wyrmhide Spaulders, and the Devilsaur Armor Set bonus, which each have an incredible +2% chance to hit. If you equip both pieces of Devilsaur Armor, and then equip the Wyrmhide Spaulders, everything works fine. On the other hand, if you were already wearing the Wyrmhide Spaulders, and then equip the Devilsaur Armor, its set bonus will overwrite the Wyrmhide shoulders bonus. At that point the 2% hit bonus from the Spaulders is gone, and even unequipping the Devilsaur Armor won't give it back. Only un-equipping and re-equipping the Wyrmhide Spaulders will fix the issue. We think this is actually the source of the +hit bonus issues, and we're also working on a hotfix for this issue.

I really want to thank everybody who provided detailed examples and evidence because it greatly helped us in tracking these issues down, and we'll get them all fixed as soon as we can.

Thanks again!


Keine saisonalen Fische

Wie im modernen World of Warcraft, gab es auch schon in Classic die saisonalen Fische. So kann der Rohe Sommerbarsch nur während der Sommerzeit geangelt werden und der Winterkalmar taucht nur in den Wintertagen auf. Derzeit ist noch Sommer, doch diversen Hobby-Angeln ist aufgefallen, dass der Sommerbarsch nicht anbeißt. Wie die Entwickler bestätigen, handelt es sich um ein Bug und sie dachten, dass dieser einfach zu beheben sei, doch das ist nicht der Fall. Es gibt scheinbar ein größeres Problem und sie hoffen darauf, dass dieses vor dem Ende der Saison gefixt werden kann.
 FISHING BROKEN 
Did somebody say Fishing? I love fishing. I know some of you think I’m crazy, but I’m hooked on it, and one of the things that’s really cool about fishing in WoW Classic is the seasonal fish.

We realize that Summer is coming to an end soon, and there’s currently a bug preventing you from netting seasonal fish from the oceans of Azeroth. We realize this is a time sensitive issue, and people want to be able to catch Summer Bass before the Summer ends, so we made it a reel top priority, but this issue turned out to be a can of worms, and as a result, probably will not be fixed before the end of summer.

Sorry we didn’t catch it sooner, but we think we’ve got a line on it, and we’ll let you know if we’re able to land it.


Probleme beim Totstellen der Jäger

Und zum Schluss geht es noch um die Jäger. Die Klasse, die bereits während der Betaphase mit allerlei Problemen zu kämpfen hatte, da sie viele einzigartige Systeme bietet, die die Entwickler wieder zum Laufen bringen mussten. Dabei lief nicht alles perfekt ab und hier und da existieren noch kleinere Fehler. Wie z.B. bei der wichtigen Fähigkeit Totstellen. Die Entwickler teilten nun aber der Community mit, dass sie wissen, dass es weiterhin Bugs gibt und sie aktuell auch daran arbeiten diese zu beheben. 
 FEIGN DEATH + TRAP BUG 
Hey everybody, I wanted to take a minute to talk about Feign Death. Hunters are understandably very concerned about the behavior of such an iconic ability, with a variety of important uses, and I want to assure you that we’re aware of your reports and we’re investigating. This one isn’t easy at all. In our reference builds, many of the same behaviors that players are reporting do occur, but sometimes with slight differences in timing or consistency, which makes it really difficult to even identify a clear bug in the first place. However, despite this difficulty we have made some progress here.

The first issue is that Feign Death cancels when you move, including if you turn, and very often high-skill hunters are running from an opponent, turning to shoot behind them, and then Feign Death to drop a trap. It some of these cases, Feign Death is failing because the spell-cancel on turning is more sensitive in WoW Classic than it was in 1.12. We’ve tracked down why it’s more sensitive, and we’re testing a change now that relaxes the spell cancellation to make it less likely that you’ll inadvertently trigger this if you’re trying to stop turning to cast Feign Death. That said, if you continue turning after the cast, or keep turning during the cast, you can still cause Feign Death to be cancelled. This fix will go out soon as a hotfix.

There are other reports about it taking too long to drop combat, or having combat re-activated because your pet is getting attacked, and we’re still looking at those issues. We’re tracking a couple of leads there, but we haven’t got this bug in our sights yet, so it may take a bit more time to figure out what’s really going on here.

I’m sorry it’s not a silver bullet, but hopefully it gives you some peace of mind to know we’re listening, and still investigating the issues.

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